Friday 11 October 2013

Jumaat : Redha

Assalamualaikum..

credit : facebook

Jangan risau..insyaAllah Rasulullah akan tunggu di pintu syurga..yang penting REDHA..

Ya,redha itu susah..tp bila kita dah redha dengan ketentuan Allah, hati kita akan jadi lebih tenang..
Actually ni bukan utk ujian TTC je, byk lagi ujian Allah di muka bumi ni..semua ujian ni akan jadi ringan bila kita REDHA..

Me dulu mmg tak berapa nak redha ni..selalu mempersoalkan balik kenapa mesti dpt dugaan TTC ni?kenapa aku tak dpt anak lg?kenapa?kenapa?....tapi semua tu hanya membuatkan me rasa lagi sakit,lagi tertekan.. bila dah lama2,fikir2 balik..ini semua datang dari Allah, ni jalan yang dia tentukan..ini takdirNya,sbg hamba milikNya me mesti redha..mesti ada hikmah disebalik..

Pernah ada seorg kwn me ni,umur dah 38 tahun dan masih belum bertemu jodoh,tp dia seorang yg sgt positif..dia kata akak happy dengan hidup akak skrg,mungkin kalau akak kahwin,akak tak happy mcm ni..satu nasihat dia yang me ingat sampai skrg

"awak jgn doa mintak cepatkan zuriat,tapi mintaklah Allah tentukan apa yang terbaik utk awk, minta Allah beri bila awk betul2 bersedia,Allah je tahu bila awk betul bersedia..bila mintak cepatkan zuriat,kita tak tahu benda tu baik atau tak pada kita"

Ada betul apa yang akak tu kata, kalau Allah bg zuriat skrg, mungkin kita sebenarnya belum bersedia lagi..jadi minta la ditentukan apa yang terbaik utk diri kita...insyaAllah masanya akan tiba...

Salam Jumaat :)


6 comments:

  1. insyaallah...satu entry yang menarik buat kite golongan TTC ni..semoga kite semua akan belajar untuk lebih redha..semoga hati dan jiwa lebih tenang..sape yang tak nak Rasullulah sendriri tunggu di pintu syurga,kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul,ganjaran yg besar bg org yg sabar..

      Delete
  2. Umi...minta izin Yani share gambar dan ayat dalam entri Umi ini di FB Yani...Allah, sangat terkesan! Macam diberi nafas dan semangat baru...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silakan..yg pic tu pun me amik dr link seorg TTC share kat group TTC kat fb..

      Delete
  3. Redha itu indah... lama kelamaan kita akan tahu kenapa Allah rancang ini utk kita. Sesungguhnya perancangan Allah itu yang sebaik baik perancangan.

    *hye.. terima kasih kerana letakkan blog pnstoberi under list 'kami insan terpilih'. Trace blog ni dari akaun Nuffnang :)

    ReplyDelete