Thursday 16 January 2014

pengubat hati yang gundah

Assalamualaikum :)

Walau dah terlambat..nak ucap juga Salam Maulidur Rasul pada semua kwn2 TTC..

Cuti Maulidur Rasul hari tu me tak balik JB,tp Encik Abah yang dtg Mersing..kitorang stay kat hotel mcm biasa..x pergi masjid pun sbb Encik Abah takde gang katanya..kalau kat JB biasa mmg jadi tradisi keluarga g masjid Sultan Abu Bakar tu..

Hari cuti tu kitorg lepak kat hotel je..sambil dgr ceramah Maulidur Rasul dari Masjid Putra kat tv..ada Ustaz Kazim berceramah..me sambil dgr sambil w.app dgn sorg kwn ni..Miss S..dia ni bakal berkahwin Mac nanti..tapi dia ada masalah tulang belakang..doc kata kalau dia pregnant pun kena bersalin czer..n dia ada masalah senggugut teruk..n cerita ttg kerisauan dia about pregnancy..n dia juga ckp yg dia kesian kat me,sunyi takde baby..hurm..me jawab kat dia "aku redha je,sbb ni semua ketentuan Allah..Allah ada perancangan yang baik untuk aku" n dia kata "tabahnya kau"..me ckp kat dia xyah fikir sgt,sbb Allah yang tentukan semua..pastu kitorg borak2 pasal kwn2 yang lain..n me baru perasan yang kwn2 me satu U dlu ramai yg tgh pregnant n baby bakal lahir tahun ni..sorg 7 bulan (2nd baby,anak 1st bru setahun lebih), sorg 8 bulan, sorg 6 bulan...n sorg lg yang baru kawen dah 2 bulan...tetiba rasa mcm Ya Allah..aku sorg je?? hati terus rasa sedih..rasa rendah diri...

Tetiba dgr ceramah Ustaz Kazim..lebih kurang mcm ni la..

Satu hari,ada seorang hamba Allah mengadu pada Nabi ttg kematian 3 anaknya..beliau bertanya pada Rasulullah..apakah kebaikan kematian anaknya tu..n Rasulullah menjawab "anak-anakmu akan menunggu mu di pintu syurga"..kemudian datang lagi seorang yang kematian seorang anak n bertanya soalan yang sama..Rasulullah menjawab "anakmu juga akan menunggu mu di pintu syurga"..tiba-tiba Aisyah,isteri Rasulullah bertanya "bagaimana dengan kami Ya Rasulullah..kami yang tidak punya anak yang menunggu kami di pintu syurga..siapakah yang akan menunggu kami??" dan Rasulullah pun menjawab "aku sendiri yang akan menunggu kamu semua"

Subhanallah..berair mata me mendengar kata-kata Ustaz tu..tapi Ustaz kata dengan syarat REDHA..

Encik Abah pun kata kat me "ha..dengar tu"

Allah...hilang segala duka lara yang me rasa sebentar tadi..
InsyaAllah akan mendidik hati supaya lebih redha...

10 comments:

  1. Umi...tengah2 emosi tak stabil ni, baca pula ayat "aku sendiri yang akan menunggu kamu semua"..terus meleleh airmata..... :(

    ReplyDelete
  2. hehehe...same here la me...yani... bergenang air mata... kadang kita ni nampak yg kurang je...padahal banyak hikmahnya... InshaAllah, kita belajar untuk Redha :-)

    ReplyDelete
  3. Betul..mmg mengalir da air mata ni..mashaAllah..moga kite sentiasa tawakal dgn kehendak Ilahi.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. erin menangis baca ayat yang last tu.....biarlah org lain nak kate ape...yang penting Rasulullah akan menanti kite di pintu syurga..lagi special dari org lain. semoga lepas ni dpt belajar utk redha.

    ReplyDelete
  6. terima kasih kerana mengitkan tentag hal ini..
    kadang2 kalau emosional sangat...
    mcm 2 dipikirkanya......

    ReplyDelete
  7. Ya Allah....cryinggggggggggggg. *happy too*
    mudah2an kite menjadi org yg redha jika ketentuan Allah begitu...
    tq so muchhhh share this :)

    ReplyDelete
  8. ada link x ceramah tu?ke dgr live? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak post lagi.haha.dah jumpe link.tgh dgr :D

      Delete