Thursday 19 September 2013

Our 2nd Honeymoon :)

Assalamualaikum..

Warning : Ini cerita basi 6 bulan lepas :p

Our 2nd Honeymoon at Kota Kinabalu,Sabah..
Kebetulan me terjumpa tiket murah utk ke sana, dua org hanya RM2++, beli bulan 11,perginya bulan tiga..kami pergi 4D3N..hari jumaat ptg flight dari Senai, sampai sana dah malam..pergi ambil kereta sewa,n cari hotel utk bermalam..ms cr hotel tu dah pukul 10mlm..dgn tak tau jalan di KK,pakai redah je..bermalam di Lavender Lodge,RM80.00 semalam include breakfast (breakfast roti bakar n teh o panas je pun)

Hari kedua pagi2 lagi kami dah bergerak ke Kundasang..dalam perjalanan singgah di destinasi pertama iaitu Rumah Terbalik

Disebabkan kami gerak awal,sampai pun awal..belum bukak pun lagi..huhu..kami org pertama sampai,kena tunggu..kat sini boleh ambil gmbr dari luar rumah je,dlm rumah tak boleh..menurut cerita dongeng yang diada2kan,konon2nya rumah ni didiami oleh seorang budak yg sangat nakal..disebabkan kenakalannya rumah ni jadi terbalik.. perabot2 dlm rumah semua terbalik..

Kemudian, kami meneruskan perjalanan ke Kundasang..kaki Gunung Kinabalu..perjalanan mmg mencabar,jalan berbukit n banyak selekoh..nasib baik Encik Abah mmg cekap memandu..sampai di Kundasang dalam pukul 11 lebih, kami dah book Kinabalu Pines Resort, kalau tak silap RM190 semalam,include dinner n breakfast..sementara nak tunggu check in kami jalan2 dulu di Pekan Kundasang, suasana mmg sejuk..rasanya lebih sejuk dari Cameron..lepas check in sambung berjalan lagi..pergi Kinabalu Park, tgk check point org nak mendaki gunung, pergi tempat ternakan lembu,n just duduk di Pekan melihat puncak gunung Kinabalu..kat sini,kalau nak tgk puncak gunung dgn jelas kena tgk waktu pagi, sebab start tengah hari puncak gunung dah diliputi awan..tak nampak..

perjalanan ke Kundasang

View dari Resort, tak nampak puncak gunung

melawat pusat ternakan n perahan susu lembu

Ladang ternakan

Malam tu kami tak ke mana-mana pun,sebab menurut staff resort malam mmg takde apa yang menarik..lepas dinner konon2nya nak duduk santai kat taman dlm resort tu,tp sejuknya yang amat..x tertahan..last2 masuk bilik je, hihi..

Esok paginya, hari ke tiga,awal2 pagi lagi kami dah keluar,nak tgk puncak gunung..menggigil2 kesejukan (terlupa bawa baju sejuk),parking kereta depan resort, n tunggu matahari terbit..

matahari baru nak terbit,kira-kira pukul 6 pagi

Puncak gunung sekitar jam 7 pagi

puncak gunung sekitar 8 pagi,mmg jelas nampak...

Lepas dah puas tgk pemandangan puncak gunung,kami bersarapan dan terus bergerak balik KK..destinasi seterusnya Pulau Manukan n Pulau Sapi..kami sampai pulau ni dalam pukul 12 tengah hari..

Jeti di Pulau Manukan

Beristirehat bawah pokok...nyaman je rasa..pemandangan sangat cantikkkk...

Lepas tu kami snorkeling (snorkeling lah sangat!) me tak pandai,huhu..rugi2..Encik Abah je snorkeling sorang2..me perhati dari tepi pantai jek,sadiss T_T

Lepas dah puas Encik Abah snorkeling,kami tunggu bot utk ke Pulau Sapi pulak,kat sini pun Encik Abah snorkeling sorg2..tp kat sini ramai org sangat, x berapa best sgt..

Jeti di Pulau Sapi,pasir putih..air membiru..Subhanallah..

Dalam pukul 3 petang kami pun pulang ke KK semula..survey2 hotel..kami menginap di Shang Ri-La Hotel..RM130 semalam rasanya, include breakfast..ptg tu kami keluar ke Tanjung Aru, tgk matahari terbenam pulak..

Kemudian kami balik ke pusat bandar,ke pasar Filipina pulak..survey2 kedai mana souvenir yg murah2..bila dah jumpa kami kata kat staff kedai tu, esok kami dtg..sbb tak larat dah nak pilih,perut dah lapar..g cari makan..tak sempat nak snap ape2 pic sebab dah penat sgt plus lapar..huhu

Esoknya,hari ke empat, lepas sarapan keluar semula ke Pasar Filipina, beli mcm2..mutiara,gelang,brooch,beg, tshirt,amplang (sejenis keropok) n rumpai laut..lepas tu balik hotel tidur,rs mcm letih sgt tak larat nak jalan lagi dah..haha..minta check out lmbt,staff tu beri smpai pukul 3..ok la tu kan..kul 3 check out, g jalan2 kat tepi laut tu,amik gmbr..pastu g jumpa kwn Encik Abah kat shopping complex (lupa nama) n terus ke airport..

Pengalaman yang sangat best,rasa mcm nak ke sini lagi je...tahun depan tak tau nak kemana pulak..tgk blog Umie mcm menarik je ke SWV tu,tp harganya pulak..huhu..lagipun rasanya Encik Abah tak setuju, sebab ke Sabah lagi..mgkin dia nak ke tempat lain...hmm..Langkawi maybe? InsyaAllah...

1. wahh..umi sufi..seronoknya dpt berhoneymoon ke KK n kundasang tu kan :-)..suka2 mmg best boleh umie bygkan tu..kami thn 2008 dulu pernah ke KK n kundasang jg..tp tak tinggal di kundasang pun..ikut travel agent naik van balik hari je..di KK smpt juga snorkeling di Tunku Abdul Rahman Park tu (manukan, sapi, mamutik)..bestnye waktu tu..tapi obor2 byk jg kt pulau sapi masa tu..huhu..umi sufi, nak tau x..umie pernah daki gunung kinabalu tu sampai ke puncaknya tu..sgt best berada kt atas puncak tu...sejuk yg amat2..4 lapis baju pakai masa tu...suasana mcm berada di kayangan je...spesis pokoknya pun renek2, jenis batuan pun lain..hehe sabar je..mendaki saja 10 jam..tp mmg x tergambar dgn kata2 keindahan berada ats puncak tu..kehebatan ciptaan-Nya sgt jelas...best!..papepun nape En Abah x setuju..lain tmpt lain keindahannya tau umi sufi..better think about it again kalau bleh k..nway langkawi pun best jg.. :-)

1. ehh..rumah terbalik tu mcm menarik je..kami x smpt pergi lg coz rasanya dulu mcm x wujud lg tmpt tu..siap ada kisah dongeng di sebalik...ini kena pergi lg la nmpknya..hehe ;-)

2. hehe..rumah terbalik tu baru je lg..mgkin masa umie pg tu belum siap lg..kalau x silap 2011 dia siap..amboi bestnya dpt mendaki,me pun pernah baca 1 blog yg cerita pengalaman dia mendaki gunung tu..mmg best,pokok2 kat sana renek2 n colorful kan..hr tu ms baca blog umie da bgtau kat Encik Abah jom g,dia kata takut la..ade pengganas..ngeh2..ape pun akan dibincangkan kemudian..langkawi pun teringin nak g,sbb tak penah g lagi,kesian kan T_T kalau nak ikutkan hati ni semua tmpat pun nak g,tp bajetnya x berapa nak ada..huhu..

2. Seronoknya! :-) teringin nk jalan2 sabah... Huhuhu

1. g la sweet..mmg best..skrg air asia ade wat promo rsnya..