Friday 1 March 2013

tips for metformin

Assalamualaikum =)

Selepas sesi menggugel tips utk amik Metformin, me dah tau mcm mana nak elak kes haru biru Metformin tu..ade few simple tips yang me cuba iaitu

::take metformin with foods,drink a cup of milk, and avoid greasy food::

yang tip drink a cup of milk tu mmg sangat2 berkesan..tp me jenis tak suka susu tepung..so skrg buat stock susu dutch lady perisa coklat kat rumah..n it helps me a lot! Mmg takde rs perut tak selesa sampai muntah tu..pening2 cket2 tu still ada la..tp under control..

yang avoid greasy food tu mmg betul..sbb 2nd day amik metformin hr tu me makan bubur nasi je,and i am ok..but 3rd day me makan kuew tiow goreng..mmg terus muntah..

tapi i am still on 1 tab/day..waktu malam..belum berani lagi amik after breakfast n lunch..sbb me nak biasakan my body with 1 tab dulu..baru increase 2 tab...n...3 tab as prescribe by my gynae..

oh..i am on my CD2 today..finally that 'makcik' came yesterday morning..

"hi makcik, i am glad u r coming =)" 

as order by doc at gov hospital, me kena check darah on CD2..so pepagi tadi g OPD amik darah..then kena minum air gula..yark! manis sesangat, sakit tekak...jangan ingat org pregnant je ada pengalaman minum air gula tu...ni untuk check diabetic..ptg ni baru dapat result..

hurm...citer lain...hr ni me dapat surat arahan utk g induksi next week (after 2 years at gov service!)
oh,now tak dipanggil induksi ,tp Program Transformasi Minda, lima hari jek..kat Hotel Selesa, JB..dekat je rupanya..mlm2 leh suh Encik Abah dtg amik, pepagi esok hantar balik..bole ke camtu?uhu...


No comments:

Post a Comment